Vorträge

… zu diversen Themen

(Auswahl)

  • Friedrich II, sein Lehrer Quantz und der deutsche Geschmack in der Musik
  • Johannes Brahms und Gottfried Keller: Annäherung im Lied
  • Public Loneliness. The Book of the Hanging Gardens by Stefan George and Arnold Schönberg
  • Musik als Gedicht-Kommentar. Analyse einiger Brecht-Vertonungen
  • Hearing, Speaking, Singing, Writing: The Meaning of Oral Tradition for Bert Brecht
  • „Sei du, Gesang, mein freundlich Asyl“ – Hanns Eisler und Friedrich Hölderlin
  • Meine kleine Nähmaschine. Kurt Tucholsky und das Grammophon
  • Artur Schnabel und die Freie Volksbühne
  • Vienne-Berlin 1920-1933: création musicale et montée du nazisme
  • Erwin Schulhoffs Oper ‚Flammen‘ zwischen Wagner-Tradition und Jazzverwendung
  • Eisenstein – Brecht – Eisler. Zur Genese früher Tonfilmtheorien aus der Praxis
  • Die Berliner Musikhochschule 1933. Ein Fallbeispiel
  • Arisierung der Gefühle. Goebbel’s Kampf um die deutsche Seele
  • Unter Berufung auf Goethe, Wagner und Hitler. Hans Severus Ziegler und die ideologischen Wurzeln seiner Ausstellung ‚Entartete Musik‘
  • Werner Egk und das Festspiel ‚Olympische Jugend‘
  • Der deutsche Michel erwacht. Zur Bruckner-Rezeption im NS-Staat
  • The political function of the “apolitical”. Musical entertainment in Germany during WW II
  • Eine Kette von Wundern. Wie der Komponist Siegfried Borris die NS-Zeit überlebte
  • What is Internal Exile in Music? The Cases of Walter Braunfels, Heinz Tiessen, Eduard Erdmann and Philipp Jarnach
  • Uncovering Traces: German-speaking refugee musicians in Australia
  • Schneewittchen in Uniform. Die Musikrevue Sgt. Snowhite 1943 in Melbourne
  • Henzes 9. Symphonie als Beispiel musikalischer Seghers-Rezeption
  • Zeitgenössische Chormusik. Eine Situationsbeschreibung
  • Ernste Musik in der Spaßgesellschaft
  • Musikkritik und Neue Musik

… an folgenden Orten

DEUTSCHLAND:

Arnoldshain (Ev. Akademie), Augsburg (Hotel Drei Mohren), Bayreuth (Leuschner-Haus), Berlin (Akademie der Künste, American Academy, ARD-Hauptstadtstudio, Centrum Judaicum, Deutsches Historisches Museum, Freie Universität, GEMA-Generaldirektion, Hochschule der Künste, Hochschule für Musik „Hanns Eisler“, Hotel Adlon, Jüdisches Gemeindehaus, Jüdisches Museum, Konzerthaus Berlin, Kunstamt Berlin-Tiergarten, Lessing-Hochschule, Literaturforum im Brecht-Haus, Literaturhaus Berlin, Musikbibliothek Steglitz, Musikgymnasium C.P.E. Bach, Philharmonie, Polnisches Kulturinstitut, Schwartz‘sche Villa, Staatliches Institut für Musikforschung, Synagoge Rykestrasse, TU, Wissenschaftskolleg),Bremen (Haus am Park, Staatsarchiv), Caputh (Schloss), Chemnitz (Universität), Bonn, Corvey (Schloss), Dessau (Kurt Weill Fest), Detmold (Musikhochschule), Dresden (Zentrum für zeitgenössische Musik), Duisburg (Universität), Düsseldorf (Kunstsammlung NRW, Tonhalle), Elmau (Schloss), Essen (Folkwang-Hochschule, Kreuzeskirche), Erlangen (Redoutensaal), Freiburg i. Br. (Katholische Akademie), Freudenberg (Gustav-Heinemann-Akademie), Fulda (Musikschule), Güstrow (Barlach-Museum), Gummersbach (Theodor-Heuss-Akademie), Gut Siggen (Seminarzentrum), Hamburg (Hamburger öffentliche Bücherhallen, Schauspielhaus, Universität), Hannover (Staatsoper), Heidelberg (Jüdische Gemeinde), Heidenheim/Brenz (Paulusgemeindehaus), Ilmenau (Universität), Kassel (Rathaus, Universität), Köln (Musikhochschule, Sporthochschule), Leipzig (Oper), Leonberg (Rathaus), Liebenberg (Schloss), Lippstadt (Synagoge), Ludwigshafen (Ernst-Bloch-Zentrum), Mainz (Rathaus, Volkshochschule), Malente (Gustav-Heinemann-Bildungsstätte), Marbach (Deutsches Literaturarchiv), Minden (Martini-Haus, Preußen-Museum), München (Bayerische Akademie der Wissenschaften, Orff-Zentrum), Neubrandenburg, Nürnberg (Germanisches Nationalmuseum), Osnabrück (Städtische Bühnen), Potsdam (Altes Rathaus), Prora/Rügen (Ausstellungszentrum), Rendsburg (Jüdisches Museum), Röbel (ehemalige Synagoge), Saarbrücken (Musikhochschule), Schwerin (Konservatorium), Solingen (Museum Baden), Stuttgart (Staatsarchiv), Sulzbach-Rosenberg (Literaturarchiv), Traunstein (Sommerkonzerte), Tübingen (Universität), Ulm (Stadthaus), Villingen-Schwenningen (Theater am Ring), Weimar (Schiller-Archiv), Wuppertal (Universität)

SCHWEIZ:

Aarau, Ascona (Monte Veritá), Basel (Musikakademie, Theater), Bern (Universität), Davos (Musikfestival), Zürich (Konservatorium, Universität)

ÖSTERREICH:

Graz (Institut für Wertungsforschung), Wien (Mozarthaus, Österreichische Gesellschaft für Musik, Musikuniversität, Musikverein, Staatsoper)

NIEDERLANDE:

Amsterdam (De Ijsbreker), Den Haag (Königl. Konservatorium)

BELGIEN:

Brüssel (Theatre de la Monnaie), Tournai

FRANKREICH:

Paris (Palais du Luxembourg)

ITALIEN:

Cagliari/Sardinien (Festival Spaziomusica), Milano (Scala)

SPANIEN:

Barcelona (L’Auditori), Madrid (Residencia de Estudiantes), Sevilla (Universität)

TSCHECHIEN:

Prag (Goethe-Institut)

POLEN:

Cieszyn (Stadthaus), Krzyżowa (Begegnungsstätte)

KROATIEN:

Zagreb (Universität)

GROSSBRITANNIEN:

London (Royal Festival Hall, University of London, Wigmore Hall)

USA:

Champaign/Urbana (University of Illinois), Los Angeles (Arnold Schoenberg Institute, Dorothy Chandler Pavilion, UCLA, Villa Aurora), New York (Bard College), Santa Monica/Kalifornien (Getty Center for the History of Art and the Humanities), Stony Brook (University of New York)

KANADA:

Toronto (The Royal Conservatory of Ontario)

ISRAEL:

Jerusalem (Konrad Adenauer Konferenzzentrum in Mishkenot Shaananim), Tel Aviv (Universität)

BRASILIEN:

Brasilia, Belo Horizonte, Curitiba (Goethe-Institut), Sao Paulo (Goethe-Institut)

SÜDAFRIKA:

Stellenbosch (Universität), Johannesburg (Goethe-Institut)

AUSTRALIEN:

Adelaide (Flinders University), Brisbane (University of Queensland), Canberra (Australian National University ANU, Goethe Society, National Library, School of Music), Melbourne (University of Melbourne, Monash University, Victorian College of the Arts), Sydney (Jewish Museum, Macquarie University, University of New South Wales, Sydney Conservatorium of Music), Townsville (James Cook University)

When Adolf Hitler came to power in Germany, a great number of people, often Jews, were forced to leave the country. For most refugees it was difficult to find a new home. Although Australia in general did not welcome musicians, a number of them eventually arrived here. My talk will focus on refugee artists who performed at the Sydney Conservatorium. Their performances were crucial experiences for them, in some cases marking the end of a career, in others involving a new start. Those artists brought to Australia their unique contributions in dance, Lied, chamber music and theatre.

Albrecht Dümling, a musicologist and music critic in Berlin, created the exhibition ‘Entartete Musik: A critical reconstruction (Düsseldorf 1938/1988)’, which travelled to more than 60 places world-wide. Since 1990 he is chairman of ‘musica reanimata‘, a society for the promotion of composers persecuted by the Nazis, and was awarded for these activities in 2007 with the European Cultural Prize KAIROS. In 2000-2004 he conducted a research project on German-speaking refugee musicians in Australia and published the results in his book The Vanished Musicians. Jewish Refugees in Australia (German 2011, English 2016).